Er lijkt geen ontkomen meer aan: Nederland gaat zich voor langere tijd moeten aanpassen aan een maatschappij vol maatregelen om nieuwe besmettingspieken te voorkomen. Het internet barst inmiddels van dezelfde filmpjes waarbij in horeca gelegenheden gegooid wordt met glas en bier naar de ‘gasten’ om de uitdagingen van de 1.5 meter in de horeca te benadrukken. Zeker voor gelegenheden met een kleinere oppervlakte is het verschrikkelijk ingewikkeld (kleine kroegen). Maar dragen deze filmpjes wel bij aan een constructieve boodschap? Wij hebben zowel de uitdaging van twee restaurants als één cocktailbar en hebben er absoluut wél vertrouwen in op een gezonde manier weer open te kunnen.

Verbouwing, nieuw terras en cocktailbezorging

We hebben verre van stil gezeten de afgelopen weken. Voor deze zomer stond een verbouwing van de keuken in Rotterdam gepland en deze hebben we door snel schakelen van de aannemer naar voren kunnen halen. Dit scheelt ons een ruime week die we anders in de zomer hadden moeten sluiten. In Den Haag is groot onderhoudswerk uitgevoerd en ligt de focus op een vernieuwd terras. Op het moment van schrijven worden prachtige stalen bloembakken gemaakt waarmee komende week het terras opnieuw ingedeeld wordt. We investeren juist nu omdat we geloven dat het belangrijker dan ooit is om met een schoon en perfect onderhouden restaurant/bar verder te gaan. De kwaliteitsnorm van voor de crisis willen we juist ook na de crisis vasthouden.

Die kwaliteitsnorm is dan ook de reden dat we niet overgegaan zijn tot bezorging van maaltijden. Het lijkt een eenvoudige oplossing om omzet te genereren maar ook in deze tijd willen we onze vertrouwde kwaliteit laten zien. Als de eerste kennismaking met ons restaurant in de vorm van een plastic bakje is na een fietstocht van 20 minuten, hebben wij niet het vertrouwen dat dit tot enthousiasme gaat leiden. Toch nemen we een slag om de arm; als komende week blijkt dat wij nog wéken gesloten moeten blijven, zullen we een bezorgproof menu maken en deze één a twee keer per week gaan bezorgen. Op die manier kunnen we zoals altijd dagvers werken, niks verspillen en het op een leuke manier inrichten.

Bricks “Hooch & Brew” bezorgt sinds enige tijd van woensdag t/m zaterdag cocktails aan huis en dit vormt een erg leuke manier om toch nog onze vaste gasten te kunnen zien (op afstand). Check het hier

Twee shifts om rendabel te blijven

Om in onze restaurants naar 1.5 meter afstand tussen tafels te kunnen gaan moeten wij meerdere tafels verwijderen. Dit heeft voordelen:

  • Minder rumoer (geluid)
  • Nog meer aandacht per tafel mogelijk
  • Meer privacy voor gasten
  • Onze groepstafel in Den Haag (normaal 20 man) kan nog altijd gezelschappen tot 8 man faciliteren waarbij iedereen 1.5 meter afstand heeft tot de ander.

Uiteraard zijn er twee duidelijke nadelen; het leidt tot minder omzet en soms ook tot minder gezelligheid. Het gezelligheidsdeel gaan we zoveel mogelijk oplossen door een zo sfeervol mogelijke indeling te maken. Om aan voldoende omzet te komen is er echter maar één oplossing mogelijk: shifts.

Net als wij zullen veel andere mensen in Nederland een grote stap terug doen in hun financiën. Dat betekent vermoedelijk ook een lagere besteding in de horeca. Van de Leur zal in zowel Rotterdam als Den Haag voordeligere opties (met behoud van verse kwaliteit) gaan bieden. Het gaat er zo uit zien:

Shift 1 (aanvang tussen 17.30u – 19.00u) – Hoofdgerecht  of Driegangen Zomertasting
Shift 2 (aanvang vanaf 19.30u) – Drie tot zeven gangen chefsmenu

Momenteel wordt ons reserveringssysteem vernieuwd en zodra de agenda hierop is ingericht zullen we dat communiceren.

Bricks “Hooch & Brew” – flexibele opstelling

In onze cocktailbar is reserveren nooit mogelijk geweest. We gaan werken met een flexibele opstelling waarbij afstand houden mogelijk is. De ene dag zal meer ruimte beschikbaar zijn voor Van de Leur Den Haag, de andere dag voor Bricks. Zo kunnen we optimaal gebruik maken van onze vierkante meters.

Uitdagingen te over

Naast bovengenoemde maatregelen zal er nog een pakket aan maatregelen losgelaten moeten worden: meerdere plekken waar handen gewassen kunnen worden, duidelijke referentiepunten om de 1.5 meter in de gaten te kunnen houden, systeem om geen opstopping in de toiletruimte te krijgen, het team dat het goede voorbeeld geeft en heldere communicatie over alle maatregelen. Het is allemaal nieuw, maar allemaal op te lossen. Behalve één ding; als gastheer, gastvrouw of bartender is het over het algemeen onmogelijk om 1.5 meter tot onze gasten te houden. Staat ons team dan straks met een mondkapje aan tafel en wordt er na ieder contactmoment de handen gewassen of van handschoentjes gewisseld? Whatever it takes. Wij gaan ervoor.

Onderaan de streep hebben we gigantisch veel zin om weer te beginnen. Wie wil er nu niet weer bekenden zien en een avond uit. Laten we dat met elkaar mogelijk maken op een veilige manier. Wij doen ons uiterste best om alles mogelijk te gaan maken en we hopen dat onze gasten bereid zijn om kleine concessies te doen. Met common sense, respect voor elkaar én gepaste maatregelen kunnen we beloond worden met een grote stap naar ons oude leven.

Joëlle en Pim van de Leur (optimistische horeca ondernemers sinds 2014)

De komende periode zullen er nog vaker blogs verschijnen. Dit weekend gaat Pim quesadillas op de Big Green Egg maken en zal dit recept delen met jullie. 

Kadobonnen voor Van de Leur  & Bricks zijn hier te krijgen.